18. 1. 2019

Jiráskův test školní zralosti – verbální myšlení


1.      Které zvíře je větší: Kůň nebo pes? (kůň 0 bodů, pes – 5 bodů)
2.      Ráno snídáme a v poledne ….,.(obědváme 0 bodů, cokoliv jiného -3 body)
3.      Ve dne je světlo, v noci je …..(tma 0 bodů, špatná od. – 4 body)
4.      Obloha je modrá, tráva je ….(zelená 0 bodů, špatná od. – 4 body
5.      Třešně, hrušky, jablka, co to je? (ovoce 0 bodů, špatná od. – 1 bod)
6.      Proč se před příjezdem vlaku na trati zavírají závory? (aby se nesrazil vlak s autem, kolem, člověkem, apod 0 bodů, špatná odp. – 1 bod)
7.      Co je Praha, Beroun, Plzeň? (města 1 bod, nádraží – 0 bodů, špatná odp. – 1 bod)
8.      Kolik je hodin? Na papírových hodinách ukázat čtvrt na sedm, za pět minut osm, čtvrt na dvanáct a pět minut. (dobře určeno 4 body, určeno jen čtvrt, celá a čtvrt a hodina je správná  3 body, špatně, neví, nezná hodiny 0 bodů)
9.      Malá kráva je telátko, malý pes je ….., malá ovce je….( štěňátko, jehňátko 4 body, jen jeden údaj 0 bodů, špatná odp. – 1 bod)
10.  Podobá se pes více kočce nebo slepici? (jedna podobnost psa s kočkou 0 bodů, bez udání jedné podobnosti 0 bodů, slepici -3body)
11.  Proč m á každé vozidlo brzdu, (2 důvody – brzdit z kopce a v zátáčce, při srážce a ukončení jízdy 1 bod, jeden důvod 0 bodů, špatná odp. např. bez brzdy by nejelo – 1 bod)
12.  Čím se podobají kladivo a sekera? (2společné znaky 3 body, 1 společný znak 2 body, špatná odp. 0 bodů)
13.  Čím se podobají veverka a kočka? ( savce nebo 2 společné znaky 3 body, jedna podobnost 2 body, špatná odp. 0 bodů)
14.  Čím se liší hřebík a šroub? Podle čeho bys je rozeznal, kdyby tu ležely na stole? (šroub má závity 3body, šroub se šroubuje a hřebík se zatlouká 2 body, špatná odp. 0 bodů)
15.  Kopaná, skok vysoký, plavání, to jsou….? (sporty 3body, cvičení, cviky, závody tělocvik 2 body, špatná odp. 0 bodů)
16.  Které znáš dopravní prostředky? (3pozemní a letadlo nebo loď 4 body, 3 pozemní nebo i loď a letadlo ale po vysvětlení 2 body, špatná odp. 0 bodů)
17.  Čím se liší starý člověk od mladého, je mezi nimi rozdíl? (3 znaky 4 body, 1 nebo 2 rozdíly 2 body, špatná odp – má hůl, kouří, může alkohol, nepracuje 0 bodů)
18.  Proč lidé pěstují (provozují) sporty? (2 důvody 4 body, 1 důvod 2 body, špatná odp – aby něco uměli, aby vyhráli 0 bodů)
19.  Proč je nesprávné, když se někdo vyhýbá práci? (výklad, že je tím poškozen někdo jiný 5 bodů, je líný nebo nebude mít peníze 2 body, špatná odp. 0 bodů)
20.  Proč se musí na dopis nalepit známka ? (je to platba 5 bodů, ten, kdo dostane dopis, by musel zapltati pokudtu – 2 body, špoatná odp. 0 bodů)
Vyhodnocení:Součet kladných a záporných bodů
1……24 a více
2……14 – 23
3……0 – 13
4…..-1 - --10¨


5….-11 a horší

Žádné komentáře: